En sek förlåt

Min älskade bror, min dyrbara syster. Förlåt men… idag vill jag ha bara ha en sek av dig. Jag vill att mitt och ditt hjärta ska vändas mot den rätta vägen, Allahs väg. För att vi älskar Allah och vi vill att Han ska älska oss. Om vi älskar Allah så älskar Han oss och visar oss den lätta vägen mot paradiset. Eller älskar du inte Allah? 

Du säger att du älskar Allah, jag vill inte påstå att du ljuger, men istället vill jag fråga dig en fråga. En enkel fråga. En fråga som behöver ett rakt och ärligt svar.

Tror du att du kan dö närsomhelst?

–      Ja, just nu direkt.

Tror du verkligen att Dödens Ängel kan komma och ta ditt liv medan du läser dessa ord och bokstäver?

–      Kan hända, vem vet.

När kommer du att dö då?

–      Det kan ingen veta.

Okej, men säg bara på ett ungefär: Om 30 år? 20 år? 10 år?

–      Ingen vet, bara Gud!!

Men, du kommer åtminstone att bli lite sjuk innan du dör… så ska vi säga en vecka eller en månad iallafall? Så du hinner bli sjuk, ta farväl av din familj, åka in på sjukhus, testamentet ska skrivas och mycket annat måste du hinna med nu på en vecka eller månad plötsligt.

–      MEN INGEN VET NÄR MAN SKA DÖ!

Okej okej, du behöver inte skrika och bli arg. Ta bort caps lock och andas nu. Men så du tror att du kan dö nu? Är det möjligt?

–      Ja

Är du säker på att du tror detta innerligt. Att du kan dö nu direkt medan dina ögon ser på denna text?

–      HUNDRA PROCENT säker är jag.

Jag tror att du är en lögnare tyvärr.

–      Hur vågar du kalla mig lögnare!!!

Hur vågar DU erkänna att du tror innerligt att du kan dö närsomhelst när allt du gör går emot ditt påstående. Om du innerligt tror att du kan dö just denna sek när du bläddrar igenom denna blogg, så hade du sprungit från datorn snabbt nu… för att göra ångra dig över dina synder. Nu plötsligt märker du hur värdefull denna sek är. Så förlåt mig… men jag ska bara ta en SEK.

–      Lämna mig ifred, jag måste göra wudu.

Varför?

–      Jag måste be…

Men är det inte försent?

–      Jag hoppas inte det…

Nej min bror och min syster… det är inte försent. Du har din sek kvar. Ta vara på den sekunden. För det kan vara din sista.

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

4 reaktioner till “En sek förlåt”

Kommentera

