Be, innan det bes över dig!

Jag bad inte tidigarealla gav mig råd … min far, min syster… men jag … jag brydde mig inte om någon … en dag ringde min telefon och på andra sidan var det en känd Sheikh som gråter och säger: Ahmed? … ja! Må Allah underlätta för dig, vi hittade Khaled död på hans säng … jag skrek: Khaled?! … han var med mig igår … han grät och sa: Vi ska be över honom i den stora moskén … jag la på … satt för mig själv och grät: Khaled! Hur kan han dö när han är ung? Jag kände att döden skrattade åt min löjliga fråga … jag gick in moskén gråtande … för första gången skulle jag be över en död … jag sökte efter Khaled och upptäckte att han var insvept i ett tyg …. framför alla rader och leder av människor var Khaled, han rörde sig inte … jag skrek när jag såg honommänniskor vände sig om och alla stirrade på mig … jag täckte mitt ansikte med något och tittade ner … jag gjorde mitt bästa för att hålla mig … min far tog mig vid sidan … och viskade i mina öron:
Be, innan man ber över dig!!det var som han besköt mig med skott och inte ord … jag började darra … och såg på Khaled … om han uppstod från döden … vad kommer han önska sig må tro! En cigg? En flickvän? En resa? En musiksång!!! … jag föreställde mig själv på hans plats … och jag kom ihåg ([Påminn dem om] den Dag då skenbenen skall blottas och de kommer att uppmanas att falla ned [inför Allah] men förmår inte att göra det.) … vi gick till gravplatsen … vi sänkte ner honom under marken … jag började tänka: Om han blir frågad om hans gärningar? Vad ska han säga: 20 låtar lyssnade jag på om dagen! Sextio filmer såg jag i veckan! Och tusentals cigaretter rökte jag i mitt liv! … jag grät väldigt mycket … ingen bön som kan förmedla för hans fördel … ingen god gärning som kan hjälpa … jag kunde inte röra mig alls nu … min far väntade länge på mig … efter en stund … lämnade jag Khaled i hans grav och gick därifrån medan han hör och lyssnade till mina fotsteg och ljuden av dem

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

5 reaktioner till “Be, innan det bes över dig!”

  1. Att böna, är det skönt! Man känner att man har blivit av med orolighet, rädsla, hat osv. Men att bön blir orsaken till orolighet och rädsla, så är det dumt!

    Försök att skriva fina berättelser om bön och hur den har nytta till människa i stället för att skriva skräckfilmer och försöka skrämma oss med död och helvete!

    1. salam alikum älskade bror Hussein,

      Utan tvekan är bönen en källa till godhet och leder enbart till godhet, och det var inte min mening att skrämmas, utan att man ska ett exempel av andras olycka hellre än att andra tar exempel av en själv. Samtidigt så finns det hot om straff för de som lämnar bönen. Allah säger: ”[och som där de vilar] i [paradisets] lustgårdar, skall förhöra sig om [de dömda] syndarna [och fråga]: ”Vad förde er till helveteselden?” De skall svara: ”Vi hörde inte till dem som bad.” (74:40-43).

      Texten som du så snällt refererar till som skräckfilm är för andra en stark påminnelse och varning. Profeten Muhammad (fred över honom) var både en som ingav hopp och varnade, så jag följer bara hans spår. Allah beskriver honom och säger: ”och säg [till människorna]: ”Jag är den varnare som varnar öppet och entydigt [för Guds straff].”(15:89)

      Och: ”VI HAR uppenbarat denna [Koran] med sanningen och med sanningen har den stigit ned – och dig [Muhammad] har Vi sänt enbart som förkunnare av ett glatt budskap om hopp [för människorna] och som varnare…”(17:105).

      Sedan har jag även skrivit om det som inger hopp, läs denna exempelvis: https://anaskhalifa.wordpress.com/2011/08/06/lyxig-bostad-till-salu/

      Må Allah göra oss bland dem som blir påminda och alltid leda oss till godhet och goda handlingar, amin

      Ramadan Mobarak bror Hussein!
      Tack för din kommentar och ditt besök, välkommen åter 🙂

  2. Bror Hussien må Allaah förlåta dig, mig och resten av muslimerna.
    Sant att vår profet alayhi salaatu wa salaam har uppmuntrat folk till att be och han nämde i många hadither belöningen man får för dessa böner . Samtidigt har vår profet varnat ifrån synderna, och som du vet att lämna bönen är bland de största synderna man kan hamna i, det kan leda till och med att man hamnar utanför religionen som vissa lärda nämde.

    vår profet har nämt i vissa hadither att den som missar salaatul asr utan någon giltig anledning försvinner helt hans goda gärningar عن رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: من ترك صلاة العصر حبط عمله

    Och i andra hdither visar vår profet alayhi salaatu wa salaam att lämna bönen är kufr
    أخرج أحمد وأصحاب السنن عن بريدة بن الحصيب t، r
    «العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة. فمن تركها، فقد كفر».

    Och i en annan hadith att det är SHIRK OCH KURF att lämna bönen
    أخرج مسلم في صحيحه عن جابر بن عبد الله t،
    r قال: «إن بين الرجل، وبين الشرك والكفر: ترك الصلاة». وعطف الشرك على الكفر، تأكيد قوي لكونه كافراً.

    Alla dessa hadither är verkligen skrämmande bror, varje muslim person gillar inte att hamna i kufr och vill inte bli kallad som en kaafir person. Och det var så vår profet var, han berättar och nämnar vilken belöning man får om man utför denna obligatoriska handlingen och samtidigt så varnar han ifrån att lämna bönen och vad resultatet kan bli om man slarvar eller lämnar bönen helt

    Så om du säger till bror Anas att det är dumt att skrämma vissa människor i att lämna bönen så säger du på indirekt sätt att det profeten sa i dessa hadither var dumt wal 3iyaathu billaah, och jag tror inte alls att du menar så bror.

    Du bör tacka bror Anas för det goda som han gör och för hans da’wa och ha bra förväntningar om honom och om du märker något fel eller mistag rättar du det med honom privat på ett fint sätt , och det är inte alls lämpligt att du använda såna ord ( dumt ) eller liknande mot en person som är din bror i islam.

    Må Allaah förlåta mig och dig, och jag ber att han accepterar vår du3aa i denna välsignad månad och att han samlar oss i jaatul firdows. Amiiin

    Asalam alaykom

  3. Du har helt rätt Ahmed, det enda som skiljer en troende och icketriende är bönen. Den som inte ber är inte bättre än någon icketriende
    Salam oalekom bröder.

Kommentera

