Läs inte denna berättelse

Mina älskade syskon … nu direkt från början så säger jag till er … läs inte denna berättelse…

En ung kille berättar vad han har bevittnat själv:
Vi var tre stycken vänner … det vi hade gemensamt var skämt, spratt och trams! Nej, förresten vi var fyra … för att Shaytan var alltid den fjärde … vi brukade gå och plocka upp tjejer som var lättillgängliga och lösaktiga … vi talade med en tunga av honung framför dem … vi förförde dem till olika åkerfält långt utanför stan … och där spårar vi ur och blir dem värsta av vilda djur … riktiga vargar … vi gav inte efter när vi hörde deras rop om hjälp … eftersom våra hjärtan hade förlorat liv och våra känslor var döda!!!

På detta sätt var våra nätter och dagar på åkerfälten … i våra bilar… vid olika hamnplatser!!!

Tills dagen kom, den dagen jag aldrig kommer att glömma!!!
[Du är väldigt envis som fortsätter läsa detta… ]

Vi åkte som vanlig till åkerfältet och allt var i sin ”ordning”. Alla hade med sig varsin offer och den förbannade drycken var klar och beredd för att klunkas … Men vi glömde en sak … och det var maten … efter en kort diskussion så gick en av oss med bilen för att köpa mat till kvällen. Klockan var då cirka 18:00.

Han åkte och var borta flera timmar utan att höra av sig … och vid cirka 22:00 började jag oroa mig för honom … så jag tog min bil och körde iväg för att leta efter honom … sedan såg jag vid sidan vägen massa olika eldsvådor!!!!!

När jag körde fram mot dem såg jag att det var min väns bil som var upptänd … och elden hade livnärt sig på bilen … bilen låg vänd åt en sida … jag sprang ut som en galning för att försöka få ut honom ur den förbrända bilen … jag hamnade i chocktillstånd när jag såg att halva hans kropp hade blivit kol helt och hållet.

Men han var fortfarande vid liv, jag drog honom ur bilen och la honom på marken … efter få minuter öppnade han sina ögon och tittade på mig och sa med en väldigt skakig och darrig röst … elden … elden

Jag bestämde mig då för att lyfta honom till min bil och ta honom så snabbt det går till sjukhuset … men han utbrast med en gråtande röst: Det är ingen idé …

Jag kom aldrig fram till sjukhuset … mina tårar dränkte mig medan jag såg på vän framför mig dö … PLÖTSLIGT hörde jag honom skrika: Vad ska jag säga till honom … vad ska jag säga till honom? Jag såg på honom med en oroande blick och frågade: Vem är han? Han svarade tillbaka med en röst som kom från en djup brunn: ALLAH … jag kände mig skräckslagen … denna skräck genomsyrade hela min kropp och alla mina känslor …

Plötsligt utbrast han i vad som blev hans sista skrik och andades ur hans sista andetag från denna värld…

Dagarna gick … jag fick inte ur mig bilden av min avlidna skrikande vän medan han brann och sa: Vad ska jag säga till honom… vad ska jag säga till honom? Denna tanke vägrade lämna mig, jag såg mig själv bli frågad: Och jag? Vad ska jag säga till Honom? Medan tårarna från ingenstans började dränka mig kände jag en känsla som jag aldrig tidigare har upplevt …

Vid samma tidpunkt hörde jag böneutroparen kalla människorna till bön, morgonbönen, fajr. Allaho Akbar … jag fick en känsla att ropet var just till mig… ropet var till mig, lämna den mörka tiden och ge en chans till ljuset … ropet kallade på mig … till vägen av vägledning och ljus … så jag gick och duschade, gjorde wudu och tvättade bort all smuts från de skamlösa handlingar jag hade begått… dessa handlingar som jag hade sjunkit i de föregående åren … och jag gick för att be … och från den dagen har jag inte missat en enda obligatorisk bön

Jag varnar er från att hamna i synder … det kunde ha varit du i bilen! Du ska vara glad att Allah visar dig exempel och inte gör ett exempel för andra av dig. Denna bror som återberättade historien är överlycklig att Allah valde att vägleda honom … men fortfarande är han rädd att inte kunna svara på frågan: ”Vad ska man säga till Allah?”

Kanske du har ett tillräckligt svar?

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

Kommentera

