Hâdith terminologin مصطلح الحديث – Frågor och svar 2

6. Vad är en mutawatir متواتر  återberättelse?

Ett successivt berättande som förmedlats av återberättare, så många att det inte är tänkbart att de har kommit överens om en osanning eller lögn, därför accepteras mutawatir som obestridliga i sin sanningshalt. Koranen är mutawatir.

 7. Vad dess domslut?

All form av mutawatir är accepterad och ska handlas efter, och i detta behövs inte sökande i någon av återberättarnas tillstånd.

8. Vad är en autentisk (Sahih صحيح ) hadîth?

Det är vad som återberättas av en trovärdig, helt kompetent person, antigen i hans förmåga att memorera eller i att bevara vad han skrev, med en muttasil (ansluten) isnad (kedja av återberättare) som varken innehåller ett allvarligt dolt fel (’illah) eller oegentligheter (shâdhdh). Alltså om kedjan av återberättare är autentisk och alla männen i den är alla rejäla i sin memorering, kompetenta, trovärdiga, ärliga och kända för sin pålitlighet i deras återberättande av hadîth, så är hadîthen sahih (autentisk).

9. Vilka villkor ska en autentisk hadîth innehålla för att man ska döma den som sahih?

  • Ansluten återberättarkedja (ittisâl as-sanâd إتصال السند ): Detta innebär att varje återberättare i hadîthen ska ha tagit direkt ifrån den över honom från första delen av återberättarkedjan till sista.
  • Återberättarens trovärdighet (’adala عادلة): Varje återberättare ska vara muslim, vuxen (könsmogen), sund/klok, inte vara en fasiq (syndare) eller gå emot allmän ridderlighet.
  • Förmåga hos återberättaren att memorera eller att bevara vad han skrev (dhabt ضبط )
  • Inga oegentligheter: Hadîthen ska inte vara shâdhdh شاذ . Shodhodh شذوذ  är det som rapporteras av en pålitlig person som motsäger återberättelsen av en person mer tillförlitlig än honom.
  • Inget allvarligt dolt fel (’illah عله). Dolda fel innebär sådant som inte är öppet och tydligt i själva hadîthens äkthet, fastän till synes verkar hadîthen räddad ifrån fel. Om det fattas något av de fem ovannämnda villkoren så kan man inte kalla hadîthen sahih.

10. Vad är domslutet för handlande efter en Sahih hadîth?

Det är obligatoriskt att handla efter den, detta med enighet (ijma’ إجماع) hos Ahlul Hadîth (folket av hadiîth) och även hos de framstående lärda inom rättsprincipiella (usol al-fiqh أصول الفقه ) frågor. Det är en av islamiska lagstiftningens hujjah (att inte ha någon förevändning eller ursäkt). En muslim ska inte lämna handlandet efter den.

Fler frågor och svar om vår religions mäktiga och unika hâdith terminologi fortsätter i andra delar in sha’ Allah, håll utkik på bloggen.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s