Oslo – Historisk händelse

Jag menar inte att vilseleda någon med rubriken, men det är INTE Utöya-korsfararen jag ska skriva om. Utan det handlar om en historisk debatt som pågick cirka 3 timmar i Eventhall i centrala Oslo igår. Den muslimska debattören heter Hamza Andreas Tzortzis mot en norsk s.k humanist vid namn Lars Gule.

Debatten var väldigt het och intressant, men jag måste säga att bror Hamza tog hem segern med pluspoäng ma sha Allah. Jag är glad över att ha fått möjlighet att delta i denna historiska händelsen och jag hoppas att det är en början på många fler.

Organisatörerna Islamnet (islamnet.no) var väldigt duktiga och välorganiserade. Må Allah belöna dem, amin. Dem spelade in hela debatten och kommer att lägga upp den på deras youtube-kanal in sha’ Allah: http://www.youtube.com/user/IslamNetVideo

Jag fick sedan möjlighet att sitta ner ensam med bröderna från Iera (www.iera.org.uk) och prata om dawa och diverse ämnen. Väldigt engagerade och fina bröder. Dem två bröder jag fick möjlighet att sitta ner med mest var bror Hamza och Adnan Rashid, som både är väldigt duktiga debattörer. Det kommer finnas samarbeten mellan oss i framtiden in sha’ Allah. Det finns väldigt mycket att skriva om gårdagen, men jag stannar här och lägger in lite bilder som ni kan se in sha’ Allah.

Innan debatten

Iftar i Oslo . På bilden ser ni längst till vänster Adnan Rashid (föreläsare och debattör), Hamza Tzortzis, Harun (Ansvarig för Missiondawah), på andra sidan ser ni mig och bror Muhammed Edis som var medresenär från Halmstad. Bror Amanj Aziz fattas på bilden.

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

2 reaktioner till “Oslo – Historisk händelse”

  1. Ville bara säga att dina föreläsningar (lyssnar på dem från youtube) är en utav de bästa. De går rakt in i hjärtat och du är så himla bra på att tala. Har lyssnat på nästan alla dina föreläsningar nu och har lärt mig så himla mycket vilket jag sprider till mina bröder och systrar 🙂 Så jazak allah khairan 😀 Må Allah (SWT) belöna dig 😀

Kommentera

