Fiqh (Jurisprudens) för alla – Orenhet (al-Najasat)

Orenhet (arb. al-Najasat)

  • Avföring
  • Urin
  • Hundens saliv
  • Mensblod
  • Svinkött

Punkterna ovanför räknas i islam som orena. Listan kan verka kort men orsaken till det kanske blir tydligare när vi ser på bevisen i haditherna:

  • Följande uttalande har återberättats av Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) ifrån Profeten (fred över honom) att han sade: ”Om någon av er trampar i avföring så är jorden han går på nog för att få bort det [avföringen].” (Abu Dawod: 385).
  • I en välkänd hadith så återberättas det att en beduin kom till Profetens (fred över honom) moské och kissade i en av dess hörnor, när beduinen var färdig så beordrade Profeten (fred över honom) att man skulle hälla vatten över platsen där mannen urinerade. Detta är en del av en lång hadith men p.g.a. att det inte är väsentligt att ta upp hela historian hoppar vi över det här, då den säkert dyker upp vid ett senare tillfälle som är mera passande. Det finns endast ett tillfälle då urin inte är orent och denna rena urin finns endast hos ett barn som ammar (som inte har ätit någon annan föda än sin mammas modersmjölk). I Bukhari och Muslim berättas det i en hadith att Umm Qays (en följeslagerska, må Allah vara nöjd med henne) kom med sin son till Profeten (fred över honom), väl i Profetens famn så kissade ungen på Profeten (fred över honom) och då befallde han (fred över honom) att man skulle hämta vatten; Han sprutade då vattnet över klädesplagget där ungen kissade. Det var en tradition att man kom med sina söner till Profeten när de var nyfödda. Profeten gjorde då böner för de.
  • Även hundens saliv räknas som orent i islam. Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) berättar att Allahs sändebud har sagt: ”Om en hund dricker av någons behållare, så måste behållaren tvättas sju gånger.” (Bukhari)
  • En kvinnas mensblod har också räknats som orent. I Bukhari och Muslim återberättar Asma’ (må Allah vara nöjd med honom) dotter till Abu Bakr (må Allah vara nöjd med honom) att det kom en kvinna en dag fram till Profeten (fred över honom) och frågade vad de skulle göra med kläderna som blev nedsmutsade av mensblod. Sändebudets (fred över honom) svar var att hon skulle ta bort mensblodet från kläderna och tvätta ren dem efteråt. I vår tid säger de lärda att det är tillräckligt med att tvätta sina orena kläder i tvättmaskinen, därför att processen som Profeten (fred över honom) har förklarat genomgås i tvättmaskinen.
  • Den sista punkten i detta ämne är, svinkött. Allah säger: {”SÄG [Muhammad]! I det som har uppenbarats för mig finner jag ingenting ätbart som är förbjudet utom självdöda djur, spillt blod eller svinkött – det är orent- eller det som i synd offrats till någon annan än Allah…”} (al-Ana’am: 145)

Vi kan efter att ha förklarat punkterna ovan sätta en regel som säger följande. Allt utom dessa 5 punkter som vi har räknat upp kategoriseras som rent, till dess vi hittar bevis i Koranen eller i Sunnan som bevisar det motsatta.  Exempelvis så är alkohol eller blod inte orent bara för att det är haram att förtäras. Det finns ingen regel i islam som säger att det som är haram måste nödvändigtvis behöva vara orent. Allah säger i Koranen att: {”… era mödrar är haram [förbjudet ] för er”…}, detta betyder inte att våra mödrar är orena eller hur?

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

3 reaktioner till “Fiqh (Jurisprudens) för alla – Orenhet (al-Najasat)”

  1. Asalama caleykum. Jag undrar om det är haram att lyssna på musik som har budskap om Allah. ( Och nu menar jag inte nasheeds) Till exempel Maher Zains musik?
    Tacksam för svar 🙂

    1. wa alikum asalam,

      Musikinstrument är haram i islam, spelar ingen roll om det är en muslim som säger fina grejjer eller inte. Så länge det finns musikinstrument i ”nashiden” så är det haram. Nashid är en typ av poesi utan musikinstrument. Vill man sprida Allahs budskap finns det många sätt som inte är haram, bara för att målet är nobelt så betyder det inte att alla medel är tillåtna. baraka Allah fikom!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s