Fiqh (Jurisprudens) för alla – Wudu’ (rituell tvagning inför bönen)

Följande måste den som gör wudu´ utföra:

1)   skölja munnen

2)   tvätta näsborrarna

3)   tvätta ansiktet

4)   tvätta armarna

5)   stryka vatten över sitt hår och tvätta öronen

6)   tvättar sina fötter inkluderat anklarna

7)   du måste ha rätt avsikt för att din wudu’ skall bli godkänd.

Uthman bin ’Affan (må Allah vara nöjd med honom) bad en dag om vatten för att göra wudu’. Han bad om att det skulle hällas vatten åt honom, så han tog vattnet och tvättade sina händer tre ggr, sedan sköljde han munnen, tvättade näsborrarna (arb. istinshaq, att dra in vatten i näsan och sedan snyta sig) och sitt ansikte tre ggr. Sedan tvättade han sina armar 3 ggr upp till armbågen. Därefter strök han vatten över sitt hår (från pannan till nacken och tillbaka) och avslutade med att tvätta sina fötter upp till anklarna 3 ggr. När han var färdig med sin tvagning så sade han: ”Detta var hur jag såg Profeten (fred över honom) göra wudu’ och den som gör wudu’ på detta sätt sedan utför två rak’ah utan att lägga en tanke på detta livet utan endast att tänka på Allah blir förlåten för sina förgångna synder.” I en annan hadith beskriver Abdallah ibn Zaid (må Allah vara nöjd med honom) Profetens (fred över honom) wudu’ på samma sätt och han lade till att Profeten (fred över honom) sköljde munnen 3 ggr och att han (fred över honom) strök sitt hår med fuktiga händer från pannan till nacken och tillbaka.

Önskvärda handlingar i Wudu’:

Här nedan tar jag upp delar av tvagningsritualen som är önskvärt (arb. mustahab), med andra ord är det sunnah att utföra dessa handlingar, men om man låter bli så blir man inte bestraffad men inte heller belönad, men om man gör de får man belöning för att man följer Profetens sunnah.

  • Att upprepa wudu’ delarna 3 ggr, bortsett från håret och öronen.
  • Att använda miswak före wudu’ (miswak = en slags gren eller rot av ett trädet Ârak som finns i mellanöstern).
  • Att tvätta handen och handleden 3 ggr var.

I alla ovannämnda punkter så finns det hadither som vi kan hitta i Sahih Bukhari och Sahih muslim, men vi nöjer oss endast med det svaret för tillfället och fördjupar oss vid ett senare tillfälle i dessa punkter.

Orsaker som avbryter ens Wudu´

  • Allt som kommer ut ur analöppningen eller ens privata delar
  • Om man har samlag, får utlösning eller blöder efter graviditet
  • Om man sover eller förlorar medvetandet
  • Och vid berörandet av ens privata delar eller någon annans

Nedan finns bevisen och dem tas upp i punkternas ordning:

* En hadith i Sahih Bukhari och Sahih Muslim av Abu Hurayrah (må Allah vara nöjd med honom) att Profeten (fred över honom) har sagt att: ”Allah godtar ingens bön (salat) om man har urinerat, avgett avföring eller släppt gaser ifrån sig till dess wudu’ utförs”.

* Vad gäller punkt två så finns det ingen tvekan mellan de lärda att eventuellt ghusl och wudu’ måste utföras här.

* Det är viktigt att tänka på att det finns två olika stadier av sömn, den ena är den djupa sömnen och den andra är den lätta, då man fortsatt är lite medveten om sin omgivning och sina känslor. Profeten (fred över honom) har sagt att: ”Den som sover [djupa sömnen] måste göra wudu’ innan bönen”.

* ”Ingen som har berört sitt könsorgan skall göra bön förrän han har gjort wudu’”. Denna hadith har Imam Ahmad återberättad av Profeten (fred över honom).

Jag har tagit upp ovan det som alla lärda är överens om. Det ska även nämnas att det finns vissa saker som de lärde inte är helt överens om att dem bryter wudu’, såsom: kräkning, blod, att äta kamelkött, om en man rör en kvinnas hud eller tvärtom och om man tvättar en död.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

2 thoughts on “Fiqh (Jurisprudens) för alla – Wudu’ (rituell tvagning inför bönen)”

  1. Salam aleykom!
    Bryts ens wudu om man t.ex. skulle råka skära sig och blöda? Undrar även om wudu bryts om man rör någon av det andra könet som inte är ens bror, far t.ex.? Vet att man inte ska röra någon som inte är ens mahram i alla fall, men om det skulle ske oavsiktligt? T.ex. om jag står i en kassa och ska få pengar tillbaka av en man som jobbar?

    1. wa alikum asalam,

      I mina inlägg ”Fiqh för alla” försöker jag ta med det som är enkelt och överenskommet mellan de flesta lärda så därför har jag avsiktligt lämnat ute vissa frågor som de lärda inte är överens om. Därför rekommenderar jag att du söker på islamqa.com efter svaren på dina frågor så länge, och jag lovar att svara på frågor så fort jag är klar med denna serie på bloggen in sha’ Allah. Må Allah belöna dig för ditt tålamod och din ambition och strävan, amin. Baraka Allah fikom!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s