Fiqh (Jurisprudens) för alla – Regler för Ghusl (rituellt bad)

Regler för Ghusl (rituellt bad efter samlag, utlösning eller menstruation m.m.)

  • Utlösning
  • Vid kontakt mellan två könsorgan
  • Efter mensblödning
  • Blödning efter födsel
  • Utlösning under sömnen där spår av sperma eller dylikt syns
  • Vid tvättning av en död
  • När man omfamnar (blir muslim) Islam

Vi nämner här några ahadîth som bekräftar att ghusl ska ske för handlingarna ovan. Profeten (fred över honom) har sagt följande ”Det som kräver vatten [ghusl] är när du ser vatten [d.v.s. när säd kommer ut från dig].” [Berättad av Muslim no 1/269]. Det hadithen pekar på, kortfattat, är att man ska tvätta sig med vatten efter utlösningen, man som kvinna. I punkt 2 ovan så har Allahs sändebud (fred över honom) sagt följande ”När den ena delen går in i den andra (i en annan rapport: om en del rör den andra delen), då blir ghusl obligatoriskt oavsett om säd utlöses eller inte.” [Ahmad och Muslim no 526]. Med ”rör” här menas om penisens spets går in i vaginan och inte bara att dem blott rör varandra.

Allah säger följande om punkt 3 i surat Al-Baqarah vers 222: ”Och de frågar dig om [kvinnans] månadsblödning. Säg: ”Detta är ett ömtåligt och smärtsamt tillstånd. Håll er därför borta från kvinnorna under deras period och kom inte nära de förrän de är rena…”. Bevisen för detta är många båda i Koran och Sunnah.

Kvinnas blödning efter en födsel är också en orsak till ghusl. Detta är de lärda eniga om. I Sahih Bukhari och Muslim berättas det av Um Sulaim att hon frågade Profeten (fred över honom): ”Allah skäms inte för sanningen; Måste en kvinna tvätta sig (göra ghusl) om hon får utlösning under sömn?” Profeten (fred över honom) svarade: ”Ja om hon ser tecknet på det [utlösningen]”! Denna hadith bekräftar att man ska göra ghusl efter att man fått utlösning och ser tecknet på det. Att göra ghusl efter att man tvättad en död råder det en enighet om bland våra lärda, men mera om detta när vi kommer till delen där jag ska ta upp hur man hanterar en avliden människa enligt Islam. Angående den sista punkten så säger Imam Ahmad: ”Profeten (fred över honom) uppmanade Qays ibn ’Aasim att utföra ghusl efter att han hade omfamnat Islam, för att rena sig.”

De obligatoriska delarna av ghusl:

  • Att tvätta sig med vatten över hela kroppen eller att doppa sig i en sjö/flod/hav/älv o.s.v. eller liknande.
  • Skölja munnen och näsborrarna
  • Att ha rätt avsikt

Dessa tre punkter är de obligatoriska. Följande punkt är Sunnah (önskvärt/rekommenderat)

  • Att tvätta sig som man gör till bön (wudu’) bortsett från att man utelämnar fötterna till slutet av ghusl.

I ghusl ingår wudu’ i alla fall om man följer punkt 1-2. Så det är tillräckligt. I Bukhari och Muslim berättas det: ”Om man påbörjar ghusl så ska man först tvätta händerna, sedan häller man vatten med höger handen över sina privata delar och tvättar sig rent med sin vänstra hand: I nästa steg så ska man göra wudu’ som man gör till sin bön (salat) och sedan hälla vatten över hela sin kropp och avsluta med att tvätta sina fötter”.

Imam Ahmad återberättar följande: ”Profeten (fred över honom) gjorde aldrig wudu’ efter ghusl”.

Ghusl för fredagsbönen och våra två högtider:

  • Salat al-Jum’a (fredagsbönen)
  • Salat al-’Eidayn (De två Eid bönerna, Eid al-Fitr och Eid al-Adha)
  • Tvättning av en död
  • al-Ihram (när man ska göra Hajj)

Det är Sunnah att utföra ghusl innan fredagsbönen. Ibn Umar (må Allah vara nöjd med honom) berättar att Profeten (fred över honom) har sagt: ”Om någon kommer till fredagsbönen bör ghusl göras före”.

Varför säger vi att det endast är Sunnah att göra ghusl inför fredagsbönen? Profeten (fred över honom) har sagt att: ”Det är tillräckligt med wudu’ inför fredagsbönen, men det är bättre med att göra ghusl”.

De ahadith som finns pekar också på att Profeten (fred över honom) gjorde ghusl för våra två högtider innan han gick till moskén. Vad gäller tvättningen av den döde så återberättar Imam Ahmad att Profeten sade: ”Den som tvättar den döde bör göra ghusl och den som bär den döde bör göra wudu’”.

Den sista punkten är mustahab (önskvärt). Profeten (fred över honom) gjorde ghusl när han skulle göra hajj. Ibn Umar (må Allah vara nöjd med honom) gjorde ghusl under sin vallfärd när han skulle gå in i Mekka. Han sade att han såg Profeten (fred över honom) göra så när han blev frågad om varför han gjorde det.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

2 reaktioner till “Fiqh (Jurisprudens) för alla – Regler för Ghusl (rituellt bad)”

  1. Salaamualeykum, när det kommer till drömmar som är erotiska, eller om man inte kommer ihåg att man haft en sådan dröm, vad eller hur ska det se ut om det kommer utlösning på underkläderna? Kan man få madhiy i en erotisk dröm (vilket bara kräver att man tvättar det privata delarna och gör wudu) eller mainy som gör att man blir junub, vilket kräver ghusl. Min fråga är hur kan man se skillnaden (som kvinna) ifall man behöver göra ghusl eller inte.

    Vad menar profeten saw när han nämner ”vatten” ( mannens är vitt och kvinnans är gult,) i hadithen om um sulaym som frågade om hon måste göra ghusl pga en erotisk dröm hon hade.

  2. Imam Ahmad återberättar följande: ”Profeten (fred över honom) gjorde aldrig wudu’ efter ghusl”. kan du förklara lite djupare hur man gör ghusul lite med utförligt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s