Fiqh (Jurisprudens) för alla – Tayamum

Tayamum (ersätter wudu’ när omständigheterna tillåter det):

Den som utför tayamum kan utföra samma dyrkan som den som gör wudu’ och ghusl.

  • För den som inte finner vatten
  • För den som är rädd för att ta skada av vattnet, antingen att vattnet är för kallt eller att man har en eller annan sjukdom som gör att man inte tål vatten.

Dessa delar av kroppen gör man tayamum över:

  • Ansiktet
  • Händerna

Tayamum utförs på följande sätt: först så slår man händerna en gång i marken och stryker med händerna över ansiktet och händerna. Man ska ha rätt avsikt när man utför tayamum. Till slut så är det viktigt att nämna att det som bryter ens tayamum är detsamma som det som bryter ens wudu’. Abu Dawoud har sagt att han har hört att Jabir (må Allah vara nöjd med honom) har berättad följande händelse: ”Vi var på en resa varpå en av oss skadades av en sten på sitt huvud. Den skadade fick under nattens sömn utlösning. På morgonen rådfrågade han sina medresenärer om han kunde utföra tayamum. Deras svar var att de inte kunde hitta någon orsak åt honom som kunde frigöra honom från att tvätta sig ren med vatten, och att han måste utföra ghusl. Mannen gjorde ghusl och det ledde till hans död. När vi kom till Profeten (fred över honom) berättade vi om denna händelse. Profeten (fred över honom) sade då följande: ”De har dödat honom, och de har gjort sig förtjänat till Allahs vrede.” Profeten frågade då: ”Kunde de som har gett han råd inte frågat de som har kunskap om dem själv inte visste?” Det hade räckt om han hade bandagerat sitt sår och stryket med handen över det. En annan hadith av ’Amr ibn al-’Aas (må Allah vara nöjd med honom) när Allahs Sändebud (fred över honom) hade skickat honom till ett slagfält. Han fick utlösning under natten och på morgonen gjorde han tayamum och ledde bönen med sina vänner (sahaba). När de kom tillbaka efter slagets slut så berättade hans vänner om denna händelse till Profeten (fred över honom). Profeten (fred över honom) frågade ’Amr ibn al-’Aas (må Allah vara nöjd med honom): ”Har du lett bönen med dina vänner och du var oren”? ’Amr (må Allah vara nöjd med honom) svarade då att han mindes följande vers {Döda inte er själva! Allah har visat er stor nåd} och jag gjorde tayamum och ledde bönen. Profeten (fred över honom) log brett och svarade inget tillbaka.

Varför är tayamum endast begränsad till ansiktet och händerna? En hadith återberättad av al-Tirmithi säger att ’Ammar ibn Yaser (må Allah vara nöjd med honom) att Profeten (fred över honom) hade beordrat honom att stryka över sitt ansikte och sina händer när han utförde tayamum. I en annan hadith av ’Ammar ibn Yaser (må Allah vara nöjd med honom) berättar han att han hade fått utlösning en natt och att han gned sig i sanden med hela kroppen. Profeten (fred över honom) vittnade händelsen och berättade för ’Ammar att det hade varit tillräckligt med att göra så här. Han (fred över honom) demonstrerade för ’Ammar (må Allah vara nöjd med honom) genom att slå sina händer på marken ta upp de och blåsa på dem och sedan stryka sig över ansiktet och sedan sina händer.

Vad gäller då om man hittar vatten strax efter att man har gjort bön med tayamum? I denna fråga så gäller följande: Man behöver inte göra om sin bön. Vi bekräftar detta med en händelse från två sahaba. De hade gjort tayamum och gjort bönen, strax efteråt hittade de vatten. Den ena gjorde wudu’ och gjorde om sin bön den andre lät bli eftersom han följde sunnah. När de kom till Profeten (fred över honom) berättade de om denna händelse, varpå Profetens (fred över honom) svar till den som gjort om sin bön var: ”Du har fått din belöning två gånger.” Medan svaret till den som lät bli att göra om sin bön var: ”Du har praktiserat sunnan”. Det är tydligtvis viktigare att följa sunnan i alla samband och inte göra som man själv tror. Det stämmer, att den som gjorde om sin bön fick den dubbla belöningen, men den som följde sunnah fick mera belöning. Utöver att vi nu vet vad som är sunnah så är det inte tillåtet att gå emot det rätta. Angående dem ahadith som bekräftar att det som avbryter wudu’ är det samma som avbryter tayamum så gäller följande. Det finns inga ahadith som direkt tar upp temat angående det som avbryter tayamum, men de lärda är eniga om de ahadith som säger att wudu’ avbryts p.g.a. respektive orsak så gäller detsamma för tayamum.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s