Exklusivt: MP3-lektioner på svenska – old school 2

Här kommer lite exklusiva nya-gamla audiolektioner för intresserade:

  • En föreläsning som gavs i Malmö strax innan Ramadan.

Hur skall vi ta emot Ramadan?

  • En föreläsning om hjärtat och dess olika tillstånd som gavs i Göteborg 2006.

Hur är det med ditt hjärta?

  • Föreläsningen gavs 2006 i Göteborg.

Litar du på Allah?

  • Detta är en föreläsningsserie som gavs 2006 i Göteborg som aldrig blev inspelat till slutet. Men jag lägger upp det som jag har hittat:

Muslimens uppförande gentemot… introduktion

Muslimens uppförande gentemot Allah… al-Ikhlas (Uppriktighet)

Muslimens uppförande gentemot Allah… Shirk 1 (Polyteism)

Muslimens uppförande gentemot Allah… Shirk 2 (Polyteism)

Muslimens uppförande gentemot Allah… Shirk 3 (Polyteism)

Muslimens uppförande gentemot Allah… Shirk 4 (Polyteism)

Muslimens uppförande gentemot Allah… Shirk 5 (Polyteism)

  • En föreläsning från Paltalk rummet – ALLaHs q_I_II PaRaDiS – under rubriken:

Vad är sann lycka?

  • En påminnelse om Allah, den Högste från 2006 som gavs Paltalk rummet – ALLaHs q_I_II PaRaDiS –.

Allah, den Högste

  • En föreläsning som gavs 2006 i Göteborg.

Är du beredd för mötet med Allah?

Jag avrundar med dessa och fortsätter lägga upp i ett annat inlägg, för att det verkligen är en hel del lektioner som finns tillgängliga. Håll utkik i bloggen! Ni får gärna sprida vidare lektionerna men referera tillbaka hit för att ibland finns det frågor och då är det bra att ha källan att vända sig till.

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

5 reaktioner till “Exklusivt: MP3-lektioner på svenska – old school 2”

  1. Jag vet inte om du kan besvara den fråga, eller om det här är rätt forum, men jag ger det en chans.

    Jag har mått psykiskt dåligt i cirka ett år nu, jag har panikkänslor och ont i hjärtat. Jag drömmer mycket om döden, och jag ofta ser jag bilder hur folk dör i bilolyckor, inklusive mig själv. jag är alltid rädd nuförtiden av att köra bil, för jag är rädd att någonting hemskt ska hända. AlhamduAllah, jag har en bra hälsa, och en frisk kropp, men jag tänker mycket på att Gud kommer att straffa mig pga av mina synder via att skada mig eller någon nära i min närhet. Jag är ständigt rädd för döden. Jag började be under ramadan, och alhamduAllah har jag försatt med de, även nu när ramadan är över. Men varje gång jag ska be, slår mitt hjärta extra hårt, och när jag inte ber i tid får jag panikkänslor. Det är svårt för mig nu att be exakt i tid för jag har skola, jobb eller träning då bönetiderna inträffar, men jag ber så fort jag kommer hem och duschat, men ändå, känns det inte tillräckligt. Jag känner att all tid jag har, om jag inte tar vara på den, genom att studera islam, kommer jag att straffas, känner en konstant känsla av stress. Förut lyssnade jag mycket på musik, jag gillar verkligen musik, men nuförtiden, även fast jag vill lyssna, så får jag panikkänslor och tänker på att jag borde lyssna på Koran, jag lyssnar varje kväll på Koran, och har infört att jag bara ska lyssna på musik när jag tränar, men min själ mår inte bra, jag vet inte vad det beror på, men jag tycker att det är jobbigt, då ingenting känns kul längre. Jag orkar inte träffa nära och kära längre, då det känns ansträngde och slöseri på tid, då jag borde studera mer om islam. Saken är den att det känns inte kul att studera islam, eller lyssna på musik, eller umgås med nära och kära när jag känner dessa panikkänslor och smärta i hjärtat, vill sova, men kan inte de heller. Funderar på att flytta till Egypten efter min examen i jul för att lättare närma mig min religion och tänker att paniken kanske försvinner, men jag vet inte. Har du något tips på hur jag ska bli av med denna panik? fick ångest tabletter utskrivna från min läkare, men har inte använt dem än, då jag innerst inne tror att Allah kan hjälpa mig, men jag vet inte hur. Jag är så rädd för att dö. Någon tips på en sura jag ska läsa eller något jag ska lyssna på? Mina nätter är sömnlösa.. tack på förhand, och tack för att du ägnar dig tid att dela med dig av din kunskap gällande vår fina religion islam.

  2. Assalamu Aleikom!

    Jag har en blogg som jag skulle jättegärna vilja att du tar en titt på och om du har några synpunkter så är det bara att kommentera.
    Jag skulle också vilja att du sprider denna blogg till alla du känner och JazzakAllah kheiran!

    (Förresten mycket fin blogg du har Masha’Allah! Må Allah belöna dig)

Kommentera

