Hâdith terminologin مصطلح الحديث – Frågor och svar 4

16. Vad är en hadith da’if (حديث ضعيف )?

Det är den som inte kan förena beskrivningen av en hasan, genom att mista någon av dess villkor. Svagheten varierar beroende på graden av svaghet hos återberättaren. Vissa är svaga, andra är väldigt svaga, andra är påhitt (wahi واهي ), andra är fördömda (munkar منكر ) och den värsta typen är fabricerade (mawdu موضوع ).

17. Vad är domslutet för den?

Majoriteten av de lärda anser: Det är tillåtet att handla efter den vad gäller handlingar som uppmanar till godhet, men med dessa villkor:

  • Att svagheten inte är stark, det innebär att återberättaren inte ska vara en syndare eller lögnare.
  • Att hadîthen ska ha en grund som redan finns och som handlas efter.
  • Att vid handlande efter den inte tro att den är fastställt, utan man är reserverad.

18. Vad är en hadith mu’allaq حديث معلق ?

Avbrott i början av isnad, från slutet av hadîthens samlare, kallas mu’allaq. Bokstavligen ”upphängd/tillfällig”. Mu’allaq avser utelämnande av en eller fler återberättare. Det hänvisar också till utelämnandet av hela isnad, till exempel om en återberättare bara säger. ”Profeten (fred över honom) sade…” Även om detta utelämnande i isnad är enbart en följeslagare eller efterföljare (tabi’e تابعي ) eller båda tillsammans.

19. Vad är domslutet för den?

Den är förkastad! För att den har mist ett av villkoren för en autentisk hadîth, vilket är en ansluten återberättarkedja. Detta genom utelämnandet av en eller flera av återberättarna, och vi känner inte till tillståndet hos den som utelämnas.

20. Vad är en hadîth mursal حديث مرسل ?

Mursal betyder ordagrant ”skyndade”. Om återberättaren mellan efterföljaren (tabi’e) och Profeten (fred över honom) utelämnas från en viss isnad är hadithen mursal, t.ex. när en efterföljare direkt säger: ”Profeten (fred över honom) sade…” Och denna efterföljare har varken sett eller hört ifrån Allahs Sändebud (fred över honom).

20. Vad är domslutet för den?

Svag och förkastad hos majoriteten av de lärda inom hadîth och även av många rättprincipiella lärda. Och den är autentisk och handlas efter hos de tre Imamerna: Abu Hanifa, Malik och Ahmad och en del andra lärda. Men med villkoret att al-mursal är trovärdig och hans irsal är bara ifrån en trovärdig. Detta är om man vet att vanan hos just den efterföljaren att hans irsal återberättas av trovärdiga. Men om han återberättar sin irsal ifrån både trovärdiga och icke trovärdiga, så är det consensus att domslutet är att upphöra med domslutet.

Fler frågor och svar om vår religions mäktiga och unika hâdith terminologi fortsätter i andra delar in sha’ Allah, håll utkik på bloggen.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s