Djinn och Shayatin – ‪i ljuset av Koranen och Sunnah 4

Shaytans utseende

Att Shaytan är ful till utseendet är en väl inrättad tanke som finns i människornas huvuden. Allah har liknat frukten av trädet Zaqqoom som växer i botten på helvetet med shayatins huvud. Det är känt att deras utseende och form är ful. I en hadith av Ibn Umar (må Allah vara nöjd med honom) berättar han att profeten (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sade: Be inte när solen går upp (vid soluppgång) eller när den går ner (vid solnedgång) eftersom den går upp mellan Shaytans två horn.” [Muslim (1/567)(nr.828)]

Innebörden av den här hadithen är att grupper av polyteister brukade dyrka solen och de brukade buga inför den när den gick upp och när den gick ner. Vid den tidpunkten brukade Shaytan sätta sig mot solens riktning så att de skulle dyrka honom. Det står klart och tydligt i hadithen av Amr ibn Absah al-Sulami (må Allah vara nöjd med honom) som frågade profeten (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) angående bön och han (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sade: Be fajr (gryningsbön), sen sluta att be till dess att solen har gått upp och är över horisonten, för när den går upp, går den upp mellan Shaytans två horn och vid den tidpunkten dyrkar kuffar (icketroende) solen. Be sedan efter det eftersom bön vittnas och närvarar av änglarna. Sedan förbjöd han honom att be efter Assr till dess att solen har gått ner för att den går ner mellan Shaytans två horn och vid den tidpunkten ber kuffar (icketroende) till den.” [Muslim (1/569) (nr.832)]

Alltså har vi blivit tillsagda att inte be vid dessa två tider utan den korrekta åsikten är att bön vid dessa tider är endast tillåtet om det finns en orsak för det som till exempel tahiyyat al-masjid (två rakah för moskén), men det är inte tillåtet att om det inte finns någon specifik orsak som generella extra böner eftersom profeten (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sade: ”… gå inte ut för att be avsiktligt…” [Bukhari (6/335) (nr.3272, 3273)] dvs. ha inte avsikt att be dessa tider.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

2 thoughts on “Djinn och Shayatin – ‪i ljuset av Koranen och Sunnah 4”

  1. Assalam aleikum abu Malik,

    Må Allah öka dig och din familj i gott

    Undrar om detta med att inte be efter fajr och assr. Om man skulle bli sen med assr och kanske bara hinna be i sista kvarten innan maghrib är det tillåtet då eller får man ta igen den under maghrib tiden? Om man som sagt inte haft avsikten att låta det gå så långt utan kunde inte komma ifrån tex. skola eller jobb

    Må Allah öka mig och dig och alla oss i god kunskap

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s