Min första chockberättelse…forts

För att läsa första delen av berättelsen kan man klicka här: Min första chockberättelse

Annars läs vidare nedan in sha’ Allah:

… och hon sade till mig medan hon tittade blygsamt på sin vän: ”Denna tjej blir våldtagen av hennes pappa.” Jag kunde inte tro mina öron! Min första reaktion och känsla var faktiskt ilska. Jag trodde inte på dem, jag trodde att dem ljög. Eftersom det är den enda logiska förklaringen. För kan en pappa göra så mot sin dotter? Dem ljuger säkert. Efter en tyst stund hostade plötsligt brodern till systern som påstås blivit antastad av hennes far. Han skämdes antagligen och försökte få oss att tänka på annat. Det märkliga var att tjejen satt helt tyst och det kändes som hon tyckte det var något normalt som skedde. Jag ifrågaställde självklart dem och visade med största möjliga allvar att detta är inget man skojar om eller ljuger om. Men dem kände sig nästan förolämpade när jag sa så.

Det första jag gjorde var att ursäkta mig och sedan jag gick jag ut ur rummet och ringde ett samtal till en av mina shaykher. Även han ville försäkra sig om att dem inte ljög, vilket jag sa att jag inte tror dem gör. Efter detta började den långa resan av tragiska händelser; pappan förnekar, flickan rymmer, mamman stänger in sig i förnekelsebubbla osv osv…

Jag kan tyvärr inte berätta mer detaljer om just denna händelse, i rädsla av att systern eller någon annan inblandad, blir identifierade. Men jag kan berätta att vi gick vidare med detta genom vissa mer erfarna och kunniga shaykher och tro mig när jag säger detta, skadan som skedde med denna familj går nog aldrig att fixa. Detta var min första chockberättelse.

Det är första gången jag skriver om detta såhär offentligt och även nu får jag samma känslor som för mer än 10 år sedan. Min spontana känsla idag är att Allah förberedde mig med den största smällen först, för vad jag har fått erfara efter denna händelse, under min korta minimala erfarenhet inom dawa-fältet, kräver nästan en välfungerade och organiserad institution än en person som mig. Utan tvekan har alla saker en orsak. Även denna händelse. Men hur kan vi förebygga detta? Tragedier sker runtomkring oss hela tiden och de flesta vet inte om det. Jag vet eftersom jag blir indragen. Men när var det senast du frågade om din bror eller syster i Islam?

Vissa av Profetens (fred över honom) följeslagare brukade säga att broderskap är i tre nivåer: Lägsta och ”sämsta”: Att din bror eller syster blir tvungna att fråga om hjälp. Nivån snäppet högre: Att din bror eller syster indikerar att han eller hon behöver hjälp. Medan den sanna och bästa nivån av broderskap: Att din bror eller syster i Islam aldrig ska behöva fråga eller indikera, utan hjälpen kommer innan problemet eller bekymret uppstår.

Om man har en vän så borde man veta, exempelvis, sin väns familjesituation eller ekonomiska situation. Håller min vän på att skilja sig borde jag vara där för honom, om jag kan. Finns det en skuld din vän behöver få avklarad, och du kan betala, vänta inte tills frågan ställs, betala den direkt. Eller är vi bara vänner när det kommer till fika och restaurangbesök efter jum’ah?

Jag tror vi alla minns systern från Facebook som avled, och det senare visade sig att hon först indirekt försökt ropa på hjälp genom olika inlägg och statusuppdateringar. Men systern klarade inte längre av ensamheten och tog sitt eget liv. Må Allah visa henne nåd. Vi alla chockades och blev väldigt efterkloka. Jag anklagar ingen för något, utan jag vill bara att vi ska minnas att det finns fler än denna syster och du själv kan hamna i en situation där förebyggande hjälp kan rädda ditt liv.

Bröder och systrar, vi alla har ett ansvar inom vår kapacitet, låt oss ta detta ansvar. Efter vår bästa förmåga och kapacitet.

Er bror

Anas Khalifa

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

10 reaktioner till “Min första chockberättelse…forts”

    1. Varför skulle de inte fråga en 17 åring om hjälp? Anas var trots allt aktiv innom dawan redan som 17 åring till skillnad fråm mig, dig och många andra. Eller vill du med andra ord påstå att han skriver osanning?

  1. ya Latif!
    Jätte hemskt att läsa, Allah yufaridj anha wa ala ummah. Tack för att du delade med dig av denna hjärtskärande berättelse.
    Önskar dig och din familj allt gott

  2. Jag är en svensk kristen och jag måste säga att detta var den mest fantastiskt hjärtskärande berättelse jag hört i hela mitt liv. Vilken otrolig begåvning du är, Anas Khalifa, i att så underbart medryckande berätta din historia. Jag blir alldeles hänförd och lycklig.

  3. Du skrev: ”vi gick vidare med detta genom vissa mer erfarna och kunniga shaykher”.

    Du borde ha gått vidare genom att göra en polisanmälan, så det fantastiska [sekulära] samhälle vi lever i kan stoppa undan förövaren bakom lås och bom och skydda resten av civilisationen. Förmodligen har så inte skett, eller har det? Och förmodligen har han våldtagit fler. DET har du DU på DITT samvete. Föresten, fick ni tag på ÖGONVITTNEN till våldtäkterna som koranen kräver för att alls kunna fälla en totalt meningslös och overksam religös dom? Gud kände ju inte till ”teknisk bevisning” när han planterade koranen, kanske gav han bort lite för mycket av sin profetiska förmåga till Muhammad.

    Jag tror du är ett exempel på en god människa i en ond omgivning. Skrota religionen och kom ut i verkligheten där människor som du kan göra stor nytta. Handling och inte ekande tomma ord är det som behövs.

  4. Pingback: eminakolasevic
  5. jag känner igen mig lite i den syster som du broder beskrev att hon ropade på hjälp indirekt i sina facebook komentarer, (men att ta livet av mig är inte aktuellt – Må Allah skydda oss från en sådan handling). men ensamt och jobbigt, tufft känns helt klart. men ‘efter varje svårighet kommer lättnader’.- som Muslim tror jag starkt på det och försöker hålla ut.

    1. Må Allah hjälpa dig! Var vän med dom som är vid Sunnah, för att de är främlingarna, och främlingarna är lena mot varandra. Håll ut med Allahs vilja, min syster.

Kommentera

