Svar angeånde CSN-lån och Zakat till änkor

Broder D skriver:

30 oktober, 2011 kl. 20:07

Salamo Aleykom broder Anas!

Jag har två frågor.

Första frågan:

Jag ska in sha allah nästa år läsa på universitet. Mitt mål är ett program där platserna är väldigt få och konkurrensen väldigt hög. Dock har jag en b-plan som går ut på att plugga utomlands. B-planen kommer fungera dock måste jag låna pengar under min studieperiod av CSN. De pengar jag lånar kommer såklart bli adderade med ränta. Frågan är då, får jag låna pengar på ränta när avsikten är en utbildning som ger mig chansen att göra gott för mina muslimska bröder och systrar i framtiden in sha Allah?

Andra frågan:

Jag undrar ifall Zakat går bra att betala ut till änkor?

Må Allah belöna dig Anas som ger en svag broder chansen att ställa sina frågor och få ökad kunskap om Islam.

Er svaga broder

——————————————————————————————————-

Svar på fråga om ränta och zakat

Din bror Anas

 

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

Kommentera

