Fiqh (Jurisprudens) för alla – Bönetider (Awqat As-Salat)

Bönetider (Awqat As-Salat)

Detta kan praktiseras i trakter där solen är synlig och klar på himlen.

  • Salat al-Dhur (middags bön) börjar när solen rör sig från sin högsta punkt mot horisonten, och sluter när skuggan är lika lång som föremålet man mäter med är.
  • Salat al-´Asser (eftermiddags bön) börjar när salat al-Dhur slutar och slutar själv när solen skiftar sin färg från vittskådande till gult nyans.
  • Salat al-Maghreb (kvälls bön) börjar efter solnedgång och slutar när den röda färgen över horisonten har försvunnit.
  • Salat al-´Isha (natt bön) börjar när den röda horisonten är borta och slutar i mitten av natten (halva tiden mellan kvällsbönens slut och morgon bönens början).
  • Salat al-Fajr (morgon bön) börjar när horisonten börjar lysa upp samt lite av himlavalvet och slutar när solen stiger fram över horisonten.

Och den som har en god grund och blivit förhindrad från att göra sin bön i god tid, men endast hinner göra en ruk´aa innan nästa bön börjar har fått sin bön godkänd in sha allah. Att utföra sin bön inom respektive tid är ett måste för alla muslimer. Det finns även tider då man borde undvika att utföra sina böner i. Dessa tider är strax efter salat al-Fajr till ca 20-30 min efter solen har stigit upp. När solen står som högst tills den börjar röra sig mot horisonten och efter salat al-´Asser tills salat al-Maghreb börjar.

Det är ängeln Djibril (fred över honom) som har lärt Profeten Muhammad (fred över honom) dessa. Och vi har fått veta det genom att Profeten (fred över honom) har lärt det till sina kompanjoner som frågat om dessa tider. Bland annat så bekräftar Profeten (fred över honom) dessa tider med sin handling då han (fred över honom) själv bad inom respektive tid.

Men angående salat al-´Asser så har Profeten (fred över honom) sagt i en autentisk hadith av ibn ´Umar att tiden för salat al-Dhur är så länge inte salat al-´Asser börjar och salat al-´Asser slutar när solen skiftar från sin vittskådande för till gult skinande och tiden för salat al-Maghreb är från solnedgång till horisontens röda färg försvinner och efter salat al-Maghreb börjar salat al-´Isha till mitten av natten och salat al-Fajr vara så länge solen inte går upp.

Vad har det sagts om de som försover sig från sin bön eller har glömt den? Det finns många hadither som är autentiska i detta ämne, men vi tar upp endast någon. Profeten (fred över honom) har sagt att: ”Den som hinner med en ruk´aa av salat al-Fajr innan soluppgång har hunnit göra sin bön och den som hinner att gör en ruk´aa av salat al-´Asser före solnedgång har hunnit med sin bön.”

I Sahih Bukhari och Muslim av Abu Hurayrah att Profeten (fred över honom) sade: ”Den som endast hinner göra en ruk´aa innan nästa böns början har hunnit med sin bön.” Allah har bestämd tiderna för när vi ska dyrka Honom, så man får inte skjuta upp en bön utan någon god orsak. I en autentisk hadith av Anas sade Profeten (fred över honom): ”Detta är hycklarens bön, han sitter och avvaktar solen tills han ser att solen nästan har nått horisonten, han springer då upp och gör 4 snabba ruk´aa (precis som kycklingen pickar efter maten) utan att nämna Allah något anmärkningsvärt”. Detta var Profetens (fred över honom) beskrivning av de som medvetet inte ville göra sina böner i tid. Att förena två böner i samma tid är tillåtet, men man måste uppfylla några krav. Vid följande orsak:

  • Sjukdom
  • Resa
  • Regn

då får man lägga ihop två böner samma tid.

Profeten (fred över honom) har sagt följande i en autentisk hadith i Bukhari av Abu Saed Al-Khodri (må Allah vara nöjd med honom): ”Ingen bön skall göras efter salat al-Fajr tills solen har gått upp och ingen bön skall göras efter salat al-´Asser tills solen har gått ned”. Denna hadith tar upp temat om vilka tider man borde undvika att göra bön i.

Annonser

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

En reaktion till “Fiqh (Jurisprudens) för alla – Bönetider (Awqat As-Salat)”

  1. Hur kommer det sig att man inte får slå ihop eftermiddags- och kvällsbönerna förutom vid angivna orsaker (sjukdom osv.), när det i koranen endast nämns tre stycken bönetillfällen??

    Morgonbön och kvällsbön nämns i 24:58 och sen så nämns eftermiddagsbön (nämns som salat al-wusta) nämns i 2:238.

    Det nämns alltså endast 3bönetider i koranen, så jag undrar hur kommer det sig att man måste be dom som 5 tillfällen??

    tacksam för svar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s