Tha’labahs berättelse

Följande är en omskakande berättelse som handlar om sänkandet utav blicken. Vi får se ett exempel på hur noggranna följeslagarna var med att inte begå några synder, och om de gjorde det, så får vi ett exempel på hur djupt de ångrade sig…

Det fanns en följeslagare som heter Tha’labah ibn ’Abdor-Rahmân. Han var en ung man, ungefär 16 år gammal då detta hände. Han brukade utföra ärenden åt Profeten ﷺ, som skickade honom till olika ställen. En gång skickade han ﷺ honom för att göra någonting. Så Tha’labah gick igenom staden Madînah, och gick förbi ett hus med en öppen dörr. Han tittade flyktigt vid dörren, och såg en sorts gardin som de brukade täcka ingången till duschen med. En vindpust orsakade att gardinen åkte åt sidan, och han såg en kvinna som duschade där inne, en muslimsk kvinna. Hans blick fastnade för länge, tills han vaknade till. Han övertogs då av en enorm känsla av skam och hyckleri, och sade till sig själv: ”A’ôdho billâh! (Jag söker skydd hos Allâh!) Hur kan jag tillhöra Profetens följeslagare, en som står honom nära och som utför ärenden åt honom, samtidigt som jag är så hemsk och inte respekterar andras privatliv?! Sannerligen har jag varit respektlös gentemot en muslims ’awrah (privata kroppsområden); Allâh kommer att nedsända verser, och avslöja mig och omnämna mig tillsammans med hycklarna.”

Så han fruktade för att gå tillbaka till Profeten ﷺ, som han då var rädd skulle säga till honom att han var en hycklare. Så han sprang. Han sprang iväg utav rädsla. Profeten ﷺ väntade på honom timme efter timme, från bön till bön. Allteftersom dagarna gick, så började han fråga runt efter honom. Han frågade följeslagare: ”Har ni sett Tha’labah?” Efter några dagar skickade han ’Omar ibn al-Khattâb och Salmân al-Fârisî för att leta efter honom på Madînahs gator. De kom tillbaka och sade: ”Åh Allâhs Sändebud! Vi har letat efter honom på gatorna, på marknaderna och vid ängarna, men vi kunde inte finna honom. Han kanske kommer tillbaka.“ Så Profeten ﷺ väntade, men efter ett tag sade han: ”Åh ’Omar! Åh Salmân! Gå och leta efter honom i utkanterna av Madînah.” Så de begav sig av, och kom till ett bergsområde mellan Makkah och Madînah där några nomader vallade sina getter. Nomaderna såg att de letade efter någonting, och frågade: ”Letar ni efter någonting?” Så de sade: ”Vi letar efter en ung man, hans ser ut såhär-och-såhär.” De sade då: ”Kanske letar ni efter al-Fatâ al-Bakkâ´ (den unge mannen som alltid gråter)?” ’Omar sade: ”Det vet jag inte, men vi letar efter en ung man som är såhär lång och han ser ut på detta-och-detta sätt. Men vem är den unge mannen ni talar om?” Så nomaden sade då: ”Vid sidan av detta berg, finns en ung man som vi inte har hört någonting från förutom gråt och istighfâr (bön om förlåtelse) på 40 dagar.” ’Omar frågade då: ”När kommer han ner?” Mannen svarade då: ”Han kommer ner till oss när solen gått ned. Vi ger honom då lite mjölk, vilken han dricker samtidigt som hans tårar blandas med den (vilket innebär att han dricker mjölken samtidigt som han fortfarande gråter…), sedan går han upp till berget igen samtidigt som han gråter.” ’Omar sade då: ”Kan vi få träffa honom?” Nomaden gav till svar: ”När solen går ned…”

Så ’Omar och Salmân väntade, och när solen gick ned så kom Tha’labah. Han såg väldigt ledsen och dämpad ut. Hans huvud hängde, och tårarna rann ned för hans kinder, och han hade gått ned mycket i vikt. Han kom till nomaderna, vilka gav honom lite mjölk. Han tog mjölken och lyfte den till sina läppar, men han grät så mycket att han inte kunde dricka den. Till slut kunde han förmå att få i sig mjölken, och sedan vände han sig igen för att bege sig av till berget. Då gick ’Omar och Salmân fram till honom, och när han såg dem så blev han så rädd. Han sade: ”Vad vill ni mig?” De svarade: ”Profeten letar efter dig.” Han sade då: ”Vad vill han ha från mig?” De sade: ”Vi vet inte.” Han frågade då: ”Har Allâh uppenbarat verser om mig?” ”Vi vet inte.” ”Har Allâh omnämnt mig tillsammans med hycklarna?” ”Vi vet inte.” Då sade han: ”Snälla, skäm inte ut mig. Lämna mig så att jag kan dö ensam vid denna bergssida.” Då sade de: ”wAllâhi, vi kommer inte att lämna dig.” Han kämpade emot, men de tog med sig honom till Madînah, tillbaka till hans hem. Han grät mer än någonsin.

’Omar gick till Profeten Mohammad ﷺ och berättade att de funnit Tha’labah ibn ’Abdor-Rahman. Han frågade då: ”Var fann ni honom?” Han svarade: ”Vid en bergssida. Han är hemma nu, så du kan besöka honom om du så önskar.” Profeten ﷺ gick och besökte honom. När han såg Profeten ﷺ blev han så rädd, och ropade: ”Åh Allâhs Sändebud! Har Allâh uppenbarat verser om mig?!” Han sade: ”Nej.” Han frågade då: ”Har Allâh omnämnt mig tillsammans med hycklarna?” Han sade: ”Nej.” Han började då gråta och gråta, och ökade i sitt gråtande. Profeten satte sig då nära honom, och lade hans huvud i sitt välsignade knä. Tha’labah sade då: ”Åh Allâhs Sändebud. Ta bort detta huvud från ditt knä, för det är fullt av synder och överträdelse. Jag förtjänar det inte.” Profeten ﷺ sade då: ”Nej…. Åh Tha’labah, vad önskar du?” Då svarade Tha’labah: ”Jag önskar Allâhs barmhärtighet.” Han frågade: ”Vad räds du för?” Han svarade då: ”Jag är rädd för Allâhs straff.” Han frågade: ”Och vad hoppas du på?” Då svarade han: ”Jag hoppas på Allâhs förlåtelse.”

Då gjorde Profeten do’â´ (åkallelse) för honom samtidigt som Tha’labah grät, och han sade: ”Åh Allâhs Sändebud, be om förlåtelse för mig.” Plötsligt började Tha’labah skaka, och han sade till Profeten: ”Det känns som att myror går mellan mitt kött och mitt skelett.” Profeten sade då: ”Känns det så?” Och han svarade: ”Ja.” Profeten sade då: ”Det är döden som nu kommer till dig.” Tha’labah började då upprepa: ”Astaghfirollâh, lâ ilâha ilAllâh (Jag ber om Allâhs förlåtelse, det finns ingen gud förutom Allâh)”, tills själen lämnade hans kropp…

Efter det att han dött så var det självaste Profeten ﷺ som tvättade honom och som svepte in honom i den sista klädseln, och han bad begravningsbönen över honom. När de sedan höll på att bära honom till graven, så gick Profeten ﷺ bakom hans kropp, men han gick väldigt nätt, som att det var massvis med människor runtomkring. ’Omar sade då: ”Du trippar på dina tår, men alla har gett dig massvis med utrymme?” Då sade han: ”Må Allâh vara dig nådig åh ’Omar; wAllâhi jag finner inte någon plats för mina fötter, p.g.a. alla dem änglar som sluter sig kring honom.”

Följeslagaren Anas ibn Mâlik sade till generationen efter följeslagarna: ”Ni anser en synd vara obetydligare än ett halmstrå. Men under Profetens tid, så ansåg vi samma synd vara bland de saker som kunde förstöra en man.” Trovärdigheten i dessa ord är någonting som bevisas i denna berättelse; Tha’labah titta bara lite för länge på en kvinna, och denna synd blev honom övermäktig. Detta med sänkandet utav blicken är någonting som många idag tar lätt vid. Bröder tittar på kvinnor på TV, i tidningar, ute på gatan, utan att skämmas eller bry sig om det. Det samma gäller systrar. Vi har blivit så vana vid det att vi inte ens tänker på det! Hur många av er bröder sänker blicken från den kvinna som läser upp nyheterna? Hon har på sig smink, hon är utan slöja, och visar sin skönhet, och ni tittar på henne hela tiden? Folk glömmer bort att sänka sin blick…

Ibn Mas’ôd sade: ”En troende anser sin synd vara likt ett berg vid hans huvud som riskerar att rasa ihop över honom. En vanlig syndare anser samma synd vara likt en fluga som sätter sig på hans näsa, och som han bara kan vifta bort.”

Profeten sade: ”Akta er för små synder; de hopas till de förstör en man…”

Publicerat av

Anas Khalifa

Anas Khalifa, född -83 i Egypten och kom till Sverige -89. Huvudsysselsättning just nu är: författarskap och föreläsningar om islam.

2 reaktioner till “Tha’labahs berättelse”

Kommentera

